Tuesday, May 10, 2011

terlanjur

ini cerita betul gua xreka gua xgebang hasil perbualan dr seorang suami yg ketika itu berumur 20 tahun 2 tahun yg lepas. aku dlm perjalanan dari perlis ke kuala lumpur. mmg perjalanan yg jauh lagi2 menaiki kereta api. siapa2 yg dh naik kereta api mesti dpt bayangkn mcm mana juahnye perjalan tu. semuanya kerana nafsu, nafsu manusia yg xpernah puas dgn ape yg ade


cerita ini bermule ketika aku bosan lalu ke bhgn gerabak yg ada cafe. mmg mknn ats tu sngt mhl tp sbb lapar sngt tibai jela. sdg leka aku mkn adelh sorg mamat nie dtg, die duduk dkt dengan kerusi aku. die senyum dekat aku. so aku pn balas la balik. bkn susah pn nk senyum je kn. lps tu aku sapelh die. nk ke kl ke bro. haahlh die jwb then tnye aku blk, so destinasi yg samelh k. kiteorg pn borak2 la. tnye asl ape smue mane.


aku tnye buat ape dekat penang tu. die ckplh kerja then aku tnye kerja ape? mekanik jwbnye. umur die baru 20 kira aku 18 mase tu. die nampk mude sngt. hensem, kacak lagi bergaya la. aku tnyelh knpa xsmbg belajar? die kate nk tu nak tp apekn daye die tersilap langkah, aku pn makin tertarik la nk tahu kenapa. rupa2 nya dia ade sorg ank dah means dh kahwin. wth doe dlm hati aku berbisik sedangkan die mude sngt. die cerita la die terpakse kawin mude sbb dah terlanjur. die berasal dr shah alam. ank org berada katanya tp sbb dh terlanjur die terpakse bwk diri dengan isteri die jauh2 lagipn xnk malukan family. 


so start dr die bwk diri die terpakse hidup sendiri nk sare ank bini die. family langsung xsupport. die terpakse kerja dgn bini die siang mlm xkire penat lelah asalkn dpt trs hidup. hidup di tempat org mmg susah katenye lg2 xde bckgrng akademik yg kukuh hanye ade spm yg xseberape tu je. hidup merempat awl2 tu mmg kerap apetah lagi nk mkn, tp die dgn bini die tabah lalui hidup. n now dah mampu nk sewa rumah flat dn beli moto,yelah dtg sehelai sepinggang je.  tp die betul2 rasa ingin bertaubat lps smue tu terjadi. syok gile dgr cerita die. die terlanjur mase tgh layan pil. okey xcukup layan pil. die layan smue natang2 yg xpatot tu. minum jgn ckp la katenye. zmn remaje die mmg puas dgn perempuan, bukan sorg 2 tp hampir 4 org. yelah hidup dekat bandar mmg seronok hiburan sana sini sng nk dpt. lg2 famliy die org senang mak bapak kaya raya duet tu senang2 je dpt nk enjoy, tp kasih syg keluarga mmg kurang sebabkn parents die sibuk memanjang. haishh aku kesian jgk dgr cerita die yg part kasih syg tu tp nk buat mcm mana kn dah nasib badan. die siap tunjuk gamba bini n ank die lagi. die kata ramai lagi kwn2 seangkatan dgn die terjebak dgn gejala2 yg xbermoral, judi minum perempuan dadah pil semue jadi kemestian. itu tak patot la kn.


lama xlama jgklh aku borak dgn die. mcm2 die cerita. mmg terok zmn remaja die. tp lps semua yg terjadi die dh banyak berubah. alhamdulillah la kn. dah pandai cari duet sendiri. ada tanggungjwb dekat keluarga jaga anak bini. sekali sekala die kata dia balik shah alam jumpe family. hari ke hari mase ke semasa family die dah dpt nk terima semuenye dgn redha. yelah benda smue dah terjadi kn. lgpn kadg2 apa yg terjadi banyak hikmahnye. hanye tuhan yg tahu. aku doakan yg terbaik utk die sekeluarga





1 comment:

Anonymous said...

i remembered this story!