Monday, February 28, 2011

Nasihat Lukman al-Hakim kepada anaknya

just copy it.
:)


1. Hai anakku, ketahuilah sesunggunhnya dunia ini bagaikan lautan dalam, banyak manusia yang karam di dalamnya. Bila engkau ingin selamat agar jangan karam, layarilah lautan itu dengan sampan bernama takwa, isinya ialah iman dan layarnya ialah tawakal kepada Allah s.w.t.



View Image


2. Orang yang sentiasa menyediakan dirinya untuk menerima nasihat, maka dirinya akan mendapat penjagaan daripada Allah s.w.t. Orang yangsedar dan insaf setelah menerima nasihat orang lain, dia akan sentiasamenerima kemuliaan daripada Allah s.w.t. juga.


View Image








3. Hai anakku, orang yang merasa dirinya hina dan rendah di dalam beribadah dan taat kepada Allah s.w.t., maka dia tawaduk kepada Allah s.w.t., dia akan lebih dekat kepada Allah s.w.t. dan selalu menghindarkan maksiat kepada Allah s.w.t.






4. Hai anakku, sekiranya ibu bapamu marah kepadamu kerana kesilapan yang kamu lakukan, maka marahnya ibu bapamu adalah bagaikan baja bagi tanam-tanaman.

5. Jauhkan dirimu daripada berhutang, kerana sesungguhnya berhutang itu boleh menjadikan kamu hina pada waktu siang dan gelisah pada waktu malam.



View Image

6. Dan selalulah berharap kepada Allah s.w.t. tentang sesuatu yang menyebabkan kamu tidak menderhakai Allah s.w.t. Takutlah kepada Allah s.w.t. dengan sebenar-benar takut (takwa) tentulah engkau akan terlepas daripada sifat berputus asa daripada rahmat Allah s.w.t.

7. Hai anakku, seorang pendusta akan lekas hilang air mukanya keranatidak dipercayai orang dan seorang yang rosak akhlaknya akan sentiasa banyak melamunkan hal yang tidak benar.

8. Ketahuilah, memindahkan batu besar dari tempatnya semula itu lebih mudah daripada memberi pengertian kepada orang yang tidak mahu mengerti.

View Image

9. Hai anakku, engkau telah merasakan betapa beratnya mengangkat batu besar dan besi yang amat berat, tetapi akan lebih berat lagi daripada semua itu apabila engkau mempunyai jiran tetangga yang jahat.



10. Hai anakku, janganlah engkau mengirimkan orang yang bodoh sebagai utusan. Maka apabila tidak ada orang yang cerdik sebagai utusan, sebaiknya dirimulah sahaja yang layak menjadi utusan.

11. Jauhilah sifat dusta kerana dusta itu mudah dilakukan. Bagaikan memakan daging burung, padahal sedikit sahaja berdusta itu memberikanakibat yang merbahaya.



12. Hai anakku, apabila engkau mempunyai dua pilihan, takziah orang mati atau hadir majlis perkahwinan, pilihlah untuk menziarahi orang mati, sebab ianya akan mengingatkanmu tentang akhirat, sedangkan menghadiri pesta perkahwinan hanya akan mengingatkan dirimu kepada kesenangan duniawi sahaja.


View Image

13. Janganlah engkau makan sampai kenyang yang berlebihan, kerana makan yang terlalu kenyang itu adalah lebih baik diberikan kepada anjing sahaja.

14. Hai anakku, janganlah engkau menelan langsung sahaja keranamanisnya barang dan janganlah langsung memuntahkan sahaja pahitnyasesuatu barang itu, kerana manisnya belum tentu untuk kesegaran dan belum tentu kepahitan itu menimbulkan kesengsaraan.

15. Makanlah makananmu bersama-sama orang yang bertakwa danbermusyawarahlah urusanmu dengan para alim ulama dengan cara meminta nasihat daripada mereka.



View Image

16. Hai anakku, bukanlah satu kebaikan namanya bila mana engkau selalu mencari ilmu tetapi tidak pernah mengamalkannya. Hal ini tidak ubah seperti orang yang mencari kayu api, maka setelah banyak ia tidak mampu memikulnya, padahal ia masih mahu menambahkannya.
17. Hai anakku, jika kamu ingin mencari kawan sejati, maka ujilah terlebih dahulu dengan berpura-pura membuat dia marah. Bila mana dalam keadaan kemarahan masih berusaha menginsafkan kamu, maka bolehlah engkau mengambilnya sebagai kawan. Bila tidak sedemikian, maka berhati-hatilah.
18. Selalulah baik tutur kata dan halus budi bahasa mu serta manis wajah mu, dengan demikian engkau akan disukai orang melebihi sukanya orang terhadap orang lain yang pernah memberikan barang berharga.

19. Hai anakku, bila berteman, letakkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tidak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun biarlah dia yang mengharapkan sesuatu daripadamu.

20. Jadikanlah dirimu dalam setiap tingkah laku sebagai orang yang tidak ingin menerima pujian atau mengharap sanjungan orang lain kerana itu adalah sifat riak yang akan mendatangkan cela pada dirimu.

21. Hai anakku, janganlah engkau condong kepada urusan dunia danhatimu sentiasa disusahkan oleh dunia sahaja kerana engkau diciptakan oleh Allah s.w.t. bukan untuk urusan dunia sahaja. Sesungguhnya tiada makhluk yang lebih hina daripada orang yang terpedaya dengan dunianya.



View Image

22. Hai anakku, usahakanlah agar mulutmu jangan mengeluarkan kata-kata yang kasar, busuk serta kotor, kerana engkau lebih selamat jika berdiam diri. Kalau berbicara usahakanlah agar bicaramu mendatangkan manfaat kepada orang lain.

23. Hai anakku, janganlah engkau mudah ketawa kalau bukan kerana sesuatu yang menggelikan, janganlah engkau berjalan tanpa tujuan yang pasti, janganlah engkau bertanya sesuatu yang tidak ada guna bagimu,janganlah mensia-siakan hartamu.

24. Barang siapa yang penyayang pasti akan disayangi, sesiapa yangpendiam pasti akan selamat daripada kata-kata yang mengandungi racun, dan sesiapa yang tidak dapat menahan lidahnya daripada berkata kotor pasti akan menyesal.

25. Hai anakku, bergaul rapatlah dengan orang alim lagi berilmu. Perhatikanlah kata nasihatnya kerana sesungguhnya sejuklah hati inimendengar nasihatnya, hiduplah hati ini dengan cahaya hikmah daripada mutiara katanya bagaikan tanah yang subur lalu disirami hujan.




View Image

View Image




26. Hai anakku, ambillah harta dunia sekadar keperluanmu sahaja dan nafkahkanlah untuk bekalan akhiratmu. Jangan engkau tendang dunia ini ke keranjang atau bakul sampah kerana nanti engkau akan menjadi pengemis yang membuat beban kepada orang lain. Sebaliknya, janganlah engkau peluk dunia ini serta meneguk habis airnya kerana sesungguhnya engkau makan dan pakai adalah tanah belaka. Janganlah engkau bertemankan orang yang bersikap talam dua muka, kelak akan membinasakan dirimu.\\






No comments: